maanantai 12. syyskuuta 2011

En Madrid

Veera oli täysin oikeassa sanoessaan, että mesekeskutelut eivät johda kuin väärinkäsityksiin ja riitoihin. (Voi kunpa J saisi pian hommattua itselleen internet-yhteyden ja Skypen!) J:n osalta viime torstain tapahtumat etenivät seuraavasti: J oli juuri saanut kirjoitettua, että baarissa sattui pieni vahinko ja joku edessä tanssinut espanjalainen tyttö kääntyi ja suuteli häntä innokkaasti. Tässä kohtaa yhteys ilmeisesti katkesi, koska J:llä ei ole omaa nettiä ja hänen on aina tuotava kannettavansa mukaan yliopistolle voidakseen surffailla koneella. Olin juuri ehtinyt vastata, että: "Jaaaaa", jonka J oli tulkinnut niin, että minulle on melkolailla se ja sama, hyökkäävätkö espanjalaiset naarasleijonat hänen kimppuunsa baarissa vai eivät. Niinpä hän ei laittanut katkenneen keskustelun perään edes hintavaa tekstiviestiä vaan jäi iloisena odottamaan seuraavan päivän jälleennäkemistämme. Itse olin varma, että J on idiootti, joka ei enää vastannut "Jaaaa":ta seuranneisiin viesteihin ("Mitä helvettiä?", "Kuinka kännissä olit?" jne.), koska halusi pakoilla minun ärtymystäni. Valvoin koko yön ja mietin, mitä tapahtuisi, jos en ilmestyisikään lentokentälle J:n tullessa vastaan. Onneksi en sentään mennyt toteuttamaan suunnitelmiani!

Madridissa on ollut ihanaa! En voinut olla J:lle vihainen kovin kauaa, vaikka Madridin lentokentällä tunnustan käyttäytyneeni jäätävästi. Se, että J humalassa suutelee vahingossa jotakuta, eikä muista edes tämän kasvoja on kuitenkin aika vähäistä sen rinnalla, että olen itse ollut teini-ikäisenä Brasiliassa ja koonnut listaa niistä yli 50 miehestä, joita olen suudellut. (Puolustukseksi voin kertoa, että muutkin ikäiseni tytöt harrastivat samanlaisia listoja!) Lentokentältä lähdimme aluksi tutustumaan J:n kotiin ja kotikaupunginosaan, Leganésiin. Leganés ja Carlos III de Madridin yliopisto ovat kuin Madridin Otaniemi! Ne sijaitsevat kaukana ydinkeskustasta, metro ei yllä tänne asti ja yliopiston rakennukset on tehty punaisesta tiilestä. J:n luota keskustaan matkaaminen kestää tosiaan noin tunnin, mutta yliopistoon nähden hänen asuntonsa sijainti on loistava. Asunto on myös ihana. Se on pieni, mutta kodikas ja toisin kuin minä, J on tyytyväinen saadessaan omaa rauhaa: hänellä ei ole kämppiksiä. Viimeisen neljän päivän aikana olemme ehtineet tutustua Madridin yöelämään, käydä eläintarhassa ja El Retiron puistossa sekä matkustaa Madridin lähellä sijaitsevaan keskiaikaiseen kaupunkiin, Toledoon.

Tapasimme meksikolaisen Luisin, joka oli yksi niistä vaihtareista, joista eniten pidin ollessani Brasiliassa. Luis suorittaa parhaillaan lääketieteellisen harjoittelua Madridissa ja olen onnellinen voidessani tutustuttaa J:n johonkuhun englantia hyvin puhuvaan henkilöön. Hänellä on ymmärrettävästi paljon pahempi kulttuurishokki kuin minulla. Ilman kunnollista espanjankielentaitoa Madridissa on vaikea solmia kontakteja paikallisiin. Onneksi J on niin fiksu! Hän oppii kyllä kieltä kun kuulee sitä joka päivä. Kaupunkina Madrid on todella erilainen kuin Lissabon. Tajusin kotikaupunkiemme kokoeron vasta kun näin Madridin metrokartan. Se on kuin hämähäkin seitti! Lissabon tuntuu tosiaan pieneltä kyläpahaselta Madridiin verrattuna. Madridin keskustassa kävellessä tulee välillä sellainen olo kuin olisi jälleen São Paolon ytimessä. Joka paikka kuhisee ihmisiä. Valtavasta ihmismäärästä huolimatta me olemme J:n kanssa jälleen muukalaisia. J sanoi, että meitä tuijotetaan julkisissa vielä enemmän nyt kun minä olen mukana. Odotan Suomeen paluussa kaikista eniten ehkä juuri sitä, että kadulla saa kulkea rauhassa, ilman katseita.

Reissaaminen J:n kanssa on kuitenkin ollut mahtavaa. Olen varma, että haluan tulla takaisin Madridiin vielä monta kertaa. Yli 36 asteen lämpötilasta johtuen museoiden ja taidegallerioiden kiertäminen ei ole ollut kovin houkuttelevaa. Ensi kerrallekin jää siis paljon nähtävää. Nyt täytyy mennä J:tä vastaan sillä hän pääsee luennolta. Adiós!

2 kommenttia:

  1. Kuulostaa ihanalta! Oon katsellut teidän kuvia facebookissa jo vähän kateellisenakin, koska täällä ei oo ollut niin lämmin viime päivinä. Lähinnä on satanut paljon. Ajattelin ehottaa Sannalle, että minä ja Sanna voitais tulla katsomaan sua yhtä aikaa Lissaboniin...

    VastaaPoista
  2. Jee! :D Tulkaa!! Mä oon taas aatellu, et tänä vuonna pitää todellakin reissuta paljon ja käydä läpi niitä kaupunkeja, jonne täältä pääsee halvalla. Esim. Easyjetiltä saa välillä parilla kympillä lentoja ympäri Eurooppaa...

    VastaaPoista